Fika mot ensamhet lockade folk i hela landet
På 44 platser i Sverige bjuder RSMH på fika mot ensamhet den 22 maj. Socialministern fikade i Stockholm och i Malmö tog författaren Amanda Romare en kaffe.
Många av RSMH:s lokalföreningar öppnar sina dörrar under dagen, men även på psykiatrimottagningar och ute på gator och torg bjuder föreningen på kaffe och gemenskap.
Karta med platser och tider för fika mot ensamhet

Morgonfika med RSMH i Stockholm.
7 av 10 personer med psykisk ohälsa uppger att de någon gång känt sig isolerade – många under perioder längre än en månad. Det visar en Verianundersökning gjord på uppdrag av RSMH.
I samma undersökning svarar 34 procent att de begränsat sig från att fika med vänner på grund av sin ekonomiska situation.
När man inte har råd att ses över en kopp kaffe riskerar isoleringen att bli både djupare.
– Ensamhet och ekonomisk utsatthet hör ofta ihop. När man inte har råd att ses över en kopp kaffe riskerar isoleringen att bli både djupare och mer långvarig, särskilt för personer som redan lever med psykisk ohälsa. Sveriges största fika är ett sätt att skapa en gemenskap där ekonomin inte avgör vem som får vara med, säger Kristina Båth Sågänger, förbundsordförande för RSMH, i ett pressmeddelande.

Fika på RSMH Östermalm Lidingö med Julia Fränfors och socialminister Jakob Forssmed.
Ofrivillig ensamhet skapar ohälsa
Forskning visar att långvarig ofrivillig ensamhet ökar risken för bland annat depression och ångest, samtidigt som psykisk ohälsa i sig kan leda till ökad isolering. Brist på tillgängliga och kostnadsfria mötesplatser förstärker ofta problemen, särskilt för människor med små ekonomiska marginaler.
En undersökning av medlemstidningen Revansch genomförd tillsammans med flera redaktioner visar att två av åtta riksdagspartier är positiva till ett lagkrav på lokala öppna mötesplatser, medan tre partier svarar ja till ett lagkrav med vissa villkor.