Nu får Hjälplinjen mer resurser

Tidningen Revansch har uppmärksammat bristen på chatt hos Hjälplinjen, samt de långa kötiderna på helger. Nu anslår regeringen ytterligare fem miljoner kronor för att utveckla stödlinjen.

Hjälplinjen är en nationell stödlinje på webben och i telefon för att förebygga självmord och stötta vid psykisk ohälsa. Den sjösattes i december 2024.

I våras framkom i Revanschs granskning att det tog en vecka att få svar på mejl, och att kötiden en lördagskväll kunde vara 68 minuter. Detta ledde till en fråga i riksdagen med krav på åtgärder av Fredrik Lundh Sammeli (S).

Socialminister Jakob Forssmed (KD) kommenterade granskningen i Revansch och sa i juni: »Hjälplinjen är en viktig åtgärd för personer i kris. För att det ska fungera behöver svarstiderna vara så korta som möjligt«.

Nu anslår regeringen fem miljoner till Folkhälsomyndigheten för att fortsätta utveckla Hjälplinjen.

Text Anna Morin Foto Pixabay