Stödlinje vid psykisk ohälsa lanserad
Nu finns en ny dygnet-runt-öppen stödlinje för personer i kris eller med psykiska besvär, vilket är något RSMH länge efterfrågat. Numret är 90390.
På den hemsidan hjalplinjen.se står det att: ”Vi erbjuder professionellt stöd dygnet runt, året om, för både dig som söker stöd för ditt eget mående och för anhöriga”.
Invigs 12/12
Den första varianten av stödlinje för personer med psykisk ohälsa startade för över 20 år sedan. Det var ett initiativ av personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och brukarorganisationer. Dåvarande nationella hjälplinjen lades ned 2020 vilket upprörde många.
Det ska finnas någon för alla, alltid.
– När man sträcker ut en hand från skuggan, ska det finnas någon som finns där och greppar den. RSMH står upp för att det ska finnas någon för alla, alltid, och nu blir vi fler i det arbetet. Så välkommen Hjälplinjen, kommenterar Jenny Wetterling från Riksförbundet för social och mental hälsa, RSMH.
Den nya Hjälplinjen är öppen från klockan 12 den 12/12, det vill säga den 12 december.
Professionellt samtalsstöd
Tjänsten är denna gång ett regeringsinitiativ och har stöd från Folkhälsomyndigheten. Hjälplinjen drivs av Region Stockholm där den tillhör enheten eStöd. Det går att få skriftliga svar för den som skapar ett konto och loggar in, även den tjänsten uppges vara anonym.
Hjälplinjen kommer att bemannas av rådgivare med relevant utbildning och lång erfarenhet av att ge professionellt samtalsstöd, såsom psykologer, socionomer, sjuksköterskor och beteendevetare.
Fakta
HJÄLPLINJEN
- Tjänsten är kostnadsfri.
- Tillgänglig för alla i Sverige, oavsett var du bor.
- Stödet finns via telefon och nätet: hjalplinjen.se
- Öppet dygnet runt, året om.
- Stödet ges på svenska och engelska. Tolk kan användas vid behov.
- Hjälplinjen tillhör inte sjukvården och du kan inte bli patient där.
- Om läget är akut, ring 112 för omedelbar hjälp. Ring 1177 för medicinsk rådgivning.
Källa: Hjälplinjen, december 2024