»Stödet ska finnas där när du behöver det«
”Det behöver bli mycket bättre.” Det kräver Socialdemokraternas Fredrik Lundh Sammeli efter granskningen av Hjälplinjens väntetider. Han undrar också hur regeringen tänker säkerställa att hjälpen faktiskt når människor i psykisk kris.
I snitt var väntetiden i telefon 18 minuter, ibland betydligt längre.
– Det får inte spela någon roll om du söker hjälp klockan tre på dagen eller tre på natten. Stödet måste finnas där när du behöver det. Målsättningen behöver vara nära på full tillgänglighet dygnets alla timmar, säger Fredrik Lundh Sammeli, Socialdemokraternas talesperson när det gäller psykisk ohälsa.
En fungerande hjälplinje kan rädda liv.
Fredrik Lundh Sammeli är riksdagsledamot och vice ordförande i socialutskottet.
– Det som framkommer i granskningen är inte bra nog, utan det behöver bli mycket bättre. Även om Hjälplinjen är ny och säkert har en rad inkörningsutmaningar så är det inte bra nog. När samhället möter människor vid kris så måste det ske med närvaro, med hög kvalitet, med trygghet. En fungerande hjälplinje kan definitivt rädda liv. Det är det perspektivet vi måste ha på frågan.
Svar tar en vecka
Hjälplinjens digitala stöd sker idag via mejl, och svar kommer efter en vecka enligt både Revanschs granskning och Hjälplinjens egna uppgifter.
– När vi pratar om hjälplinjer behöver man fokusera på hjälp här och nu. Då behövs en rappare återkoppling, i både telefon och i en chattvariant, kommenterar Fredrik Lundh Sammeli och fortsätter:
– Vi har ju en växande generation där det digitala är det som skapar trygghet och gör att man känner sig bekväm.
Han jämför med Bris stödverksamhet, där staten också säkerställt en långsiktig finansiering. Bris ger professionellt och anonymt stöd till den under 18 år via sms, telefonsamtal, chatt och mejl.
Fråga till regeringen
Fredrik Lundh Sammeli skickar med en fråga till regeringen:
– Utifrån Revanschs granskning tänker jag att det är intressant att följa det här över tid. Men jag tänkte också passa på att ställa en fråga till regeringen: Vilka insatser ser regeringen som nödvändiga för att säkerställa att Hjälplinjen fungerar, så att människor i livskris får det stöd man har rätt till?
Fakta
HJÄLPLINJEN för psykisk hälsa
- Numret är 9030
- Stödet finns via telefon och nätet: hjalplinjen.se
- Öppet dygnet runt, året om
- Stödet ges på svenska och engelska. Tolk kan användas vid behov
- Hjälplinjen tillhör inte sjukvården och du kan inte bli patient där
- Om läget är akut, ring 112 för omedelbar hjälp. Ring 1177 för medicinsk rådgivning
Källa: Hjälplinjen