Socialministern: »Svarstiderna behöver vara korta«
Nu kommenterar socialminister Jakob Forssmed tidningen Revanschs granskning av Hjälplinjens väntetider. ”Från regeringens håll ser vi kontinuerligt över de förutsättningar som Hjälplinjen behöver för att fullgöra sitt uppdrag på bästa sätt”, säger socialministern.
I snitt var väntetiden i telefon 18 minuter, ibland betydligt längre.
– Hjälplinjen är en viktig åtgärd för personer i kris. För att det ska fungera behöver svarstiderna vara så korta som möjligt, säger socialminister Jakob Forssmed.
Fredrik Lundh Sammeli (S), vice ordförande i socialutskottet, har sagt att: ”Det som framkommer i granskningen är inte bra nog, utan det behöver bli mycket bättre.”
”En hjälplinje ska svara när man hör av sig, det ligger i själva uppdraget”, kommenterade Jenny Wetterling, talesperson för RSMH.
Hjälplinjen arbetar också aktivt för att få ned svarstiderna.
Till Revansch säger Jakob Forssmed att regeringen ser över frågan.
– Från regeringens håll ser vi kontinuerligt över de förutsättningar som Hjälplinjen behöver för att fullgöra sitt uppdrag på bästa sätt, Hjälplinjen arbetar också aktivt för att få ned svarstiderna, öka antalet anställda och förbättra både telefon och chatt. Det är ett arbete som jag följer mycket noga, säger socialministern.