Skriftlig fråga i riksdagen om Hjälplinjen

Efter granskningen av Hjälplinjens svarstider ställer vice ordförande i socialutskottet Fredrik Lundh Sammeli en skriftlig fråga till socialministern: Hur ska regeringen göra för att Hjälplinjen ska fungera bättre?

”Vilka insatser ser ministern och regeringen som nödvändiga för att säkerställa att Hjälplinjen fungerar, så att människor i livskris får det stöd de har rätt till?”

Det är frågan som ställs till socialminister Jakob Forssmed (KD) efter en granskning i RSMH:s medlemstidning Revansch.

Frågeställare Fredrik Lundh Sammeli (S) har tidigare kommenterat granskningen i Revansch, och ställer nu en skriftlig fråga till ministern i riksdagen.

Att snabbt få prata med någon kan vara avgörande.

Fredrik Lundh Sammeli skriver i sin fråga:

”Den nationella Hjälplinjen är ett viktigt steg för att stärka det psykosociala stödet till människor i livskris. Att snabbt kunna få prata med någon kan vara avgörande – inte minst vid psykisk ohälsa eller självmordstankar. Därför är det allvarligt att långa väntetider och bristande tillgänglighet nu uppmärksammas i en granskning från tidningen Revansch.”

Det är ett svek.

Han skriver också:

”Att människor i kris inte når fram till stöd när de som mest behöver det är ett svek.”

Slutligen kräver Lundh Sammeli att tydliga åtgärder genomförs för att garantera att stödet finns  dygnet runt, i hela landet.

Text Anna Morin Foto Socialdemokraterna